Vår Sydostasien resa

Vi båda älskar att resa och vintern 2014 gjorde vi en större resa i Sydostasien. Detta var perfekt att göra innan vi köpte huset för nu hade vi inte haft tid eller råd med resan.

Jag kan rekommendera Vagabonds Sydostasienguide, men de har även många andra bra artiklar om resande!

Start – Bangkok

Vi köpte flygresa till Bangkok i början på februari och även en hemresa från samma stad 48 dagar senare. Detta var det enda vi hade köpt i förväg, resten köpte vi på plats utan problem.

Båtfärd på floden i Bangkok.

Vi stannade i Bangkok endast några dagar, sen begav vi oss nedåt med tåg. Vi hamnade i en stad kallad Trang vilket var en mysig stad i stort sett utan turister. Sedan åkte vi norrut till Krabi där det var lite mer turistigt. Vi bodde där i ca en vecka innan vi åkte ut till några öar, bland annat Phi Phi.

Sedan begav vi oss återigen till Bangkok, detta endast för att flyga till Hanoi i Vietnam. Hanoi var en stark kontrast mot det vi upplevt i Thailand. Dels var det väldigt fattigt, men även kallt och det kändes också relativt underutvecklat på sina ställen. Inte i centrumkärnan dock.

Sedan åkte vi söderut genom hela Vietnam. Vi stannade bland annat i Hue och Nha Trang. Nästa stop var Ho Chi Minh staden (Saigon). Där var det mycket varmare och en riktigt myllrig stad var det!

En stridsvagn utanför Saigon. Det fanns mycket sevärdheter från kriget med USA däromkring.

Sedan tog vi båt uppför hela Mekong floden till Kambodja. Vi stannade några dagar i huvudstaden Phnom Phen, för att sedan åka vidare till det kända ”templet” Angkor Wat. Det var extremt varmt just när vi var där och det var inget jättespeciellt enligt mig…

Sedan åkte vi en lång och jobbig bussresa tillbaka till Bangkok för att sedan flyga hem till Sverige.

Jag kan erkänna att jag saknade Sverige väldigt mycket de sista dagarna. Dels maten men även det ordningsamma och strukturerade samhället.

Men som sammanfattning var det en riktigt häftig upplevelse. Jag tycker att alla bör besöka Sydostasien någon gång!